КОРЕКЦІЙНО – ВІДНОВЛЮВАНА РОБОТА
З ДІТЬМИ З ПОРУШЕННЯМ
ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ

/Files/images/korekciyna_robota.jpg

Сучасний етап розвитку нашого суспільства відкриває великі можливості фор-мування гармонійно розвиненої, суспільно активної особи, яка поєднала у собі духовне багатство, моральну чистоту і фізичну досконалість.

Здоров’я підростаючого покоління – це «золотий фонд» суспільства. Здоровою вважається гармонійно розвинена людина, яка добре пристосована до навколишнього середовища, постійно реалізує свої фізичні та розумові здібності, вносить посильний, відповідний до її можливостей, вклад у благополуччя суспільства.

У наш час категорія здоров’я набула особливої актуальності, зумовивши перегляд ставлення населення до власного здоров’я. Основа таких змін - у формуванні природовідповідних життєвих позицій людини щодо світу, самої себе й власного здоров’я. Дитячий соціум відмінний від соціуму дорослих. Пояснюється це не тільки фізіологічними особливостями дітей, скільки їхнім особливим сприйняттям навколишнього світу. Тож завдання педагога полягає у визначенні можливих способів особистісно значущого введення дитини у світ загальнолюдських цінностей, у формуванні в неї пріоритетів здоров’я.

Актуальність формування культури здоров’я особистості в сучасному українському суспільстві зумовлюється значним погіршенням здоров’я людей. З прикрістю доводиться констатувати тривожний факт: в Україні за останнє десятиріччя кількість дітей з певними відхиленнями й розладами у своєму здоров’ї та розвитку досягла критичного рівня. Практично в будь-якому дошкільному закладі загального розвитку 65-85% дітей мають різні проблеми у здоров’ї. Статистика свідчить: фізіологічно здоровими народжуються лише 14% малят, а кількість справді здорових дітей дуже незначна – всього - навсього 5-7%.

Ситуація, як бачимо, катастрофічна!

Які ж можливі перспективи подолання кризового стану здоров’я та фізичного зростання наших наймолодших громадян?

З огляду на це необхідно зосередити увагу педагогів і батьків на створенні дошкільних закладів зі спеціальними групами для дітей з різноманітними вадами у здоров’ї. До основних причин появи рухових порушень слід віднести: педагогічну занедбаність, тяжку спадковість, неодноразові хвороби дитини. Однак, переважна більшість рухових розладів (на думку фахівців) пов’язана з ускладненнями внутріутробного періоду й поширеною травматизацією під час пологів, що пригнічує ту чи іншу ділянку нервової системи дитини. А саме від стану центральної та периферійної нервових систем залежить функціонування опорно-рухового апарата (тонус і дієздатність м’язів, сухожиль, зв’язок, стан кісток та суглобів, хребта й скелета загалом).

Лікарем-педіатром для кожної дитини щорічно необхідно складати діагностично-профілактичний план заходів.

Рекомендації щодо виконання фізичних вправ дітьми з порушеннями опорно-рухового апарату

Здоров’я підростаючого покоління є найважливішою цінністю, а спряму-вання на його збереження має бути основою світогляду як вихователя, вихованців та їх батьків. Пропонуємо батькам рекомендації при проведенні занять фізичними вправами у вихідні та святкові дні, адже в ході організації рухової діяльності дитини вдома віра у неї, у її можливості, у перспективи поступу мають складати основу стосунків дорослого з нею.

Рекомендації:

1. Виконуючи вправи з дитиною, поводьте себе, як рівний з рівним, підтримуючи атмосферу гри.

2. Ні в якому разі не дорікайте дитині, якщо вона чогось не зрозуміла або в неї щось не виходить: певно, певно Ви їй незрозуміло показали вправу або виявили недостатньо терпіння. Спробуйте ще раз пояснити і показати вправу, рух і разом з дитиною виконати завдання правильно.

3. Виконуючи фізичні завдання дотримуйтесь принципів систематичності, послідовності, індивідуального підходу, забезпечуйте необхідні санітарно-гігієнічні умови.

4. Виконуючи вправи з дитиною, не відвертайте своєї уваги на телевізор чи телефонні розмови.

5. Надайте дитині можливість самоствердитись у тому, що найкраще вдається (підтримайте потребу самореалізації).

6. Подаруйте частину свого часу своїй дитині: адже при цьому Ви займаєтесь дуже великою справою - здоров’ям своєї дитини!

ПЛАН ДІАГНОСТИЧНО - ПРОФІЛАКТИЧНИХ ЗАХОДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ СПЕЦІАЛЬНИХ ГРУП З ВАДАМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ

№ п/пНайменування заходівТермін виконанняВідмітка про виконання
1.Огляд педіатра2 рази на рік
2.Огляд ортопеда1 раз на рік
3.Огляд лікаря ЛФК1 раз на рік
4.Заняття з ЛФКПостійно
5.Масаж2 рази на рік
6.ЗагартуванняПостійно
7.Повноцінне харчування: вживання соків, свіжих фруктів, овочівПостійно
8.Неспецифічна профілактика: полівітаміни, ароматерапія, фітотерапіяЩоквартально
9.ОздоровленняЛітній період
10.Лабораторні обстеження: Аналіз крові, аналіз мочі, дослідження на гельмінтози1 раз на рік

Два рази на рік складається для кожного вихованця «Карта здоров’я» , що допомагає відстежувати фізичний розвиток дитини, стан її здоров’я в умовах і дошкільного закладу, і родини.

Корекційно-відновлювальну робота з дітьми необхідно проводити відповідно до програми з фізичного виховання «Будь здоровим, малюк!» (для дітей, які мають порушення опоно-рухового апарату), рекомендованої Міністерством освіти України.

Зміст рекомендованої програми передбачає вирішення таких головних завдань фізичного виховання, як:

- збереження та зміцнення здоров’я, сприяння всебічному фізичному розвитку;

- формування правильної постави, профілактика плоскостопості та виправлення порушень опорно-рухового апарату у дітей;

- розвиток рухових якостей (спритність, швидкість, гнучкість, сила, загальна витривалість);

- розвиток інтересу дітей до активної рухової діяльності, формування потреби у систематичних заняттях фізичними вправами;

- створення необхідних умов для активної рухової діяльності дітей у дошкільному закладі та сім’ї.

На виконання цих завдань спрямована вся організація життя дітей у групі.

Обов’язковою умовою нормального фізичного розвитку, зміцнення здоров’я, профілактики і виправлення порушень опорно-рухового апарату дітей, підтримання оптимального рівня фізичної та розумової працездатності є правильно організований режим дня. З цього приводу з батьками можна провести круглий стіл, учасниками якого стануть медичні працівники закладу та лікарі дитячої поліклініки. Батьки ще раз впевняться про важливість суворого дотримання режиму дня для вирішення специфічних завдань, спрямованих на усунення вад у поставі їхніх дітей й корекції плоскостопості.

Разом з батьками визначаються шляхи формування правильної постави дітей у дошкільному закладі та сім’ї: створення відповідних гігієнічних умов (нормальне освітлення, систематичне провітрювання приміщення; меблі, які відповідають зростові дитини, та ін..) та цілеспрямований педагогічний вплив, який передбачає постійний контроль дорослих за поставою дитини і широке застосування різноманітних засобів фізичної культури.

Різноманітні форми роботи з фізичного виховання з дошкільниками дають можливість створити оптимальний руховий режим у спеціальній групі для дітей з порушення опорно-рухового апарату.

№ п/пФорма роботиДруга молодша групаСередня групаСтарша група
12345
1.Заняття з ЛФК (щоденно у спортивній залі)20 хв.25-30 хв.30-35 хв.
2.Заняття з фізичної культури (щоденно на свіжому повітрі, в тому числі піший перехід)20-25 хв.25-30 хв.30-35 хв.
3.Ранкова гімнастика (щоденно)До 6 хв.До 8 хв.До 10 хв.
4.Гігієнічна гімнастика після денного сну (щоденно)До 6 хв.До 8 хв.До 10 хв.
5.Рухливі ігри (щоденно)Під час ранкової, денної й вечірньої прогулянки (4-5 рухливих ігор щоденно та ігри спортивного характеру)
6.ФізкультхвилинкиЩоденно під час малорухливих занять. Комплекс вправ (3-4), кожна повторюється 6-8 разів (1-2 хв.)
7.Фізкультпаузи (у разі потреби)Між малорухливими заняттями (ігри середньої рухливості, хороводні ігри, вправи), 6-10 хв.
8.Фізкультурні розваги (1-2 рази на місяць)У другу половину дня, залежно від пори року та погоди у приміщенні й на майданчику, 30-50 хв.
9.Фізкультурні свята (2-3 рази на рік)-40-50 хв.50-60 хв.
10.Дні здоров’я (один раз на місяць)Протягом дня активна рухова діяльність дітей повітрі. Навчальні заняття у цей час не проводяться.
11.Індивідуальна робота з дітьми, індивідуальні заняття (щоденно)Проводиться за рекомендаціями інструктора ЛФК

Головна педагогічна вимога при проведенні усіх організаційних форм фізичної культури – реалізація принципу індивідуального підходу до дітей: добору фізичних вправ, спрямованих на корекцію порушень постави та плоско-стопості, їх дозування, методів і прийомів навчання, спосіб активізації дошкіль-ників.

Ефективне використання засобів фізичної культури у процесі проведення різних організаційних форм можливе тільки за наявності відповідної матеріаль-ної бази. Я разом з батьками необхідно створити фізкультурний осередок в групі – це куточок правильної постави, де діти протягом дня спочатку за вказівкою ви-хователя, а потім самостійно перевіряють поставу та куточок здоров’я в спальній кімнаті, де розміщені:

- масажні рукавички для проведення щоденного самомасажу,

- доріжка здоров’я для профілактики плоскостопості,

- обладнання для контрастного водного загартовування,

- гомеопатичні подушечки з набором лікарських трав відповідно до стану здоров’я кожної дитини.

В роздягальній кімнаті необхідно розмістити куточок рухливих ігор і ігрових вправ для вправляння в різних видах рухів. Слід зазначити, що велику увагу необхідно приділити підбору меблів (сто-лів, стільців). 2 рази на рік проводиться вимірювання зросту дітей, відзна-чається це в листку здоров’я та проводиться правильний підбір меблів для кожної дитини. Для зручності, щоб кожний вихованець правильно використо-вував стілець, використовується кольорове маркування меблів, а чергові діти в старшій групі постійно контролюють дане питання.

Щоб здійснювати систематичне проведення ранкової гімнастики, гігієнічної гімнастики після денного сну, рухливих ігор, занять з фізичної культури у процесі всієї корекційно-відновлювальної роботи, поступово підвищувати фізичні навантаження при систематичному лікарсько-педагогічному контролі рекомендується створити «скарбничку здоров’я» - чималий арсенал комплексів лікувальної ранкової гімнастики і фізкультхвилинок , фізкультурних занять, вправ для індивідуальної роботи з дітьми та рухливих ігор для здійснення лікувально-профілактичної роботи з дітьми, у яких виявлені порушення опорно-рухового апарату.

Система фізичного виховання дітей не повинна обмежуватись лише організаційними формами, які застосовують у дошкільному закладі. Співробітництво з батьками дає змогу сформувати у дошкільників стійку потребу в застосуванні фізичних вправ у їх повсякденному житті, усунути вади опорно-рухового апарату дитини. Важливо постійно спілкуватися з батьками, влаштовувати для них усні журнали, круглі столи, дні довіри, дні відкритих дверей, консультувати батьків з питань створення необхідних умов для виконання дитиною коригуючих вправ, організації рухливих ігор, а також методики їх проведення. Принесе позитивні результати застосування системи домашніх завдань з фізичної культури, передбачених програмою «Будь здоровим, малюк!». В дні відкритих дверей батьки можуть бути не тільки присутніми на спортивних та фізкультурних заходах, але й брати активну участь в практичному відпрацюванні основних рухів, вправ спортивного характеру тощо. Доцільними є консультації для батьків «Профілактика плоскостопості вдома», «Оздоровчі хвилинки – це дуже важливо для здоров’я малюків » та інші.

Значну роль для ефективної спільної діяльності в підготовці фізичної компетенції вихованців відіграє карта здоров’я, зміст якої оновлюється два рази на рік, що сприяє планомірній роботі з даного питання.

Допоможуть батькам рекомендації при проведенні занять фізичними вправами у вихідні та святкові дні, адже в ході організації рухової діяльності дитини вдома віра у неї, у її можливості, у перспективи поступу мають складати основу стосунків дорослого з нею.

Рекомендації:

1. Виконуючи вправи з дитиною, поводьте себе, як рівний з рівним, підтримуючи атмосферу гри.

2. Ні в якому разі не дорікайте дитині, якщо вона чогось не зрозуміла або в неї щось не виходить: певно, певно Ви їй незрозуміло показали вправу або виявили недостатньо терпіння. Спробуйте ще раз пояснити і показати вправу, рух і разом з дитиною виконати завдання правильно.

3. Виконуючи фізичні завдання дотримуйтесь принципів систематичності, послідовності, індивідуального підходу, забезпечуйте необхідні санітарно-гігієнічні умови.

4. Виконуючи вправи з дитиною, не відвертайте своєї уваги на телевізор чи телефонні розмови.

5. Надайте дитині можливість самоствердитись у тому, що найкраще вдається (підтримайте потребу самореалізації).6. Подаруйте частину свого часу своїй дитині: адже при цьому Ви займаєтесь дуже великою справою - здоров’ям своєї дитини!

Пошук підвищення ефективності корекційно-оздоровчої роботи зорієнтований на заохочення дитини до активної рухової діяльності - як педагогічно керованої, так і самостійної. Це впровадження в систему фізичного виховання ігрового методу навчання рухових дій, куди входять: рухливі ігри та ігри з елементами спорту, імітаційні вправи, пантоміма та шаради в рухах, танцювальні експромти тощо. Емоційно насичені фізично-ігрові вправи стимулюють інтерес дитини до виконання тих чи інших дій; образність розучуваних рухів сприяє усвідомленому засвоєнню техніки їх виконання, що активізує рухову діяльність та фізичний розвиток дошкільнят.

Установка на збереження здоров’я повинна стати основою світогляду дітей. Важливо допомогти залучити дітей до системи цінностей, вироблених людством, формувати ціннісне ставлення до дійсності. У дошкільників бажання займатись фізкультурою повинно бути стійке і усвідомлене. І все це завдяки корекційно-оздоровчій роботі з дітьми. Сяючі очі вихованців, усміхнені обличчя, радісний щебет, небажання залишати цікавий уявний світ занять фізкультурою – міцна основа формування у дітей дієвого бережного відношення до свого здоров’я.

Шановні батьки! Призвичаївши дитину вдома до розпорядку дня, подібного до розпорядку дня у дитячому садку, ви значно полегшите процес її адаптації до нових умов. Приділіть, будь ласка, цьому питанню належну увагу.

Орієнтовний розпорядок дня дитини вдома

ЧасПункти розпорядкуПоради
7:30-8:00Підйом, ранковий туалет, ранкова гімнастика разом з батькамиУчіть дитину дотримуватись особистої гігієни, вмиватися, чистити зуби, мити руки з милом, користуватися індивідуальним рушником. Привчайте до виконання простих вправ на різні групи м'язів. Наприклад, включайте до ранкової гімнастики легкий біг та стрибки — це сприяє розгальмуванню нервової системи після сну, формуванню правильної постави, викликає позитивні емоції тощо
8:00-8:30ІгриУ ранковий час грайте з дитиною в ігри малої та середньої рухливості
8:30-9:00Підготовка до сніданку, сніданокУчіть дитину самостійно сідати на стілець та вставати з нього, підсовувати стілець до столу; їсти охайно, не обливаючись; після їжі користуватися серветкою
9:00-10:00Читання, ігри, слухання музики, малювання тощоЧитайте вірші, казки, оповідання, пропонуйте дитині розглядати ілюстрації та обговорювати їх, відповідати на запитання, співпереживати героям творів тощо. Удавайтеся до дидактичних ігор (пірамідки, втулки, шнурівки, будівельний матеріал тощо), учіть дитину класифікувати, серіювати, узагальнювати предмети за певними ознаками, складати з частин ціле тощо. Привчайте слухати пісні, розуміти зміст, знати назву пісні, співати спільно з вами тощо. Учіть дитину малювати предмети та явища навколишньої дійсності, використовуючи фарби, олівці, фломастери; розрізняти і називати кольори тощо. Чергуйте різні види діяльності
10:00-12:30Підготовка до прогулянки, прогулянкаУчіть дитину самостійно одягатися. Надягати колготи, штани, шапку, взуватися, знімати та складати одяг у відповідному місці. Під час прогулянки грайте з дитиною в ігри різної рухливості (великої, середньої, малої), спостерігайте разом за природою, заохочуйте дитину до самостійної рухової діяльності
12:30-13:10Підготовка до обіду, обідВводьте до раціону дитини тверду їжу, вчіть їсти шматочки хліба і заїдати їх рідкою їжею (суп, борщ тощо), самостійно їсти ложкою з тарілки, пити з чашки
13:10-15:10Підготовка до сну, сонРозкажіть дитині казку або заспівайте колискову, що заспокійливо впливає на дитину та сприяє розслабленню нервової системи і спокійному сну
15:10-15:30Підйом, оздоровчі процедуриПроведіть для дитини комплекс гімнастичних вправ на різні групи м'язів та вправи для формування стопи і постави, для загального зміцнення
15:30-15:50ПолуденокПривчайте дитину до самообслуговування
15:50-16:50ІгриГрайте з дитиною у настільно-друковані дидактичні ігри — кубики, пазли тощо. Учіть складати картинки, послідовно відтворюючи події на них, поєднувати зображення за певними ознаками предметів тощо
16:50-19:00Підготовка до прогулянки, прогулянкаПривчайте дитину до самостійності, розповідайте їй про здоровий спосіб життя. Обирайте ігри малої та середньої рухливості, надавайте дитині можливість самостійно гратися з іншими дітьми, спостерігати за навколишнім світом
19:00-19:30Підготовка до вечері, вечеряНагадуйте дитині про важливість гігієнічних процедур та правил поведінки за столом
19:30-20:30Спокійні ігри з батьками, читання казок, перегляд дитячого мультфільму, бесідиУвечері перевагу надавайте спокійним іграм, перегляду дитячого мультфільму, читанню казок перед сном, спокійним бесідам з метою підтримання емоційного контакту з дитиною, дружніх взаємин тощо
20:30-7:30Гігієнічні процедури, співання колискової, нічний сонПривчайте дитину до особистої гігієни та гігієнічних процедур перед сном. Співайте колискову, щоб прискорити засинання дитини
Кiлькiсть переглядiв: 2002

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.